Изложба „Супстрати" која представља заједнички пројекат три уметника из Републике Србије, Албаније и Северне Македоније, биће отворена 13. јула 2023. године у 20 часова у Културном центру Србије у Паризу.
Изложба „Супстрати" која представља заједнички пројекат три уметника из Републике Србије, Албаније и Северне Македоније, биће отворена 13. јула 2023. године у 20 часова у Културном центру Србије у Паризу.
Изложба обухвата нове пројекте Нине Зељковић (Република Србија), Кристине Пулејкове (Северна Македонија) и Дрианта Зенелија (Албанија) који потичу и настављају да функционишу на локалитетима у све три земље. Претакањем у више различитих медија њихови радови стварају за публику имерзивни доживљај који непрестано еволуира.
Изложба се фокусира на сусрет и дијалог између уметника који резултира новом заједничком креацијом и предодређена је да функционише као фундаментални моменат за успостављање програма боравка номадских уметника који ће се одвијати током сезоне Отвореног Балкана 2024.
Пројекат се реализује под покровитељством министарстава културе Србије, Албаније и Северне Македоније, а кустос изложбе је Клаудија Пецолд, оснивач Curating Evolution.
Изложбом „Супстрати“ Културни центар Србије у Паризу најављује сезону Отвореног Балкана која ће се одржати током 2024. године.
Фокусирајући се на савремену уметност као платформу за освешћивање и трансформацију природне и културне баштине, пројекат „Супстрати“ истиче суштинске везе које постоје између Србије, Албаније и Северне Македоније, три земље које тренутно учествују у пројекту Отворени Балкан и позива на поновно повезивање са заједничким геофизичким основама, заједничким ритуалима и имагинаријумима који их повезују.
Публика ће моћи да посети изложбу до 12. августа 2023. године.
"Отворени Балкан“ је економска регионална иницијатива која подстиче сарадњу три земље региона - Србије, Северне Македоније и Албаније. Иницијатива је током протекле године проширена и на област културе кроз сарадњу три министарства културе Србије, Албаније и Северне Македоније.
У складу са том идејом министарства су у сарадњи са Културним центром Србије у Паризу покренула пројекат Open Balkan season који ће се током 2024. године одржати у Културном центру Србије у Паризу са циљем међународног представљања овог пројекта. Програм сезоне Отворени Балкан биће прилика да три земље представе своје виђење балканске културе, своје уметничке сцене, приче из историје, митове и легенде, а све у савременом концепту. Кроз интеркултурални дијалог и интердисциплинарни приступ, пројекат ће промовисати културне и уметничке специфичности Балкана.
О ПРОЦЕСУ :
Нина Зељковић је после резиденцијалног боравка у оквиру програма Capsule посетила локалитете на обалама најстаријих језера у Европи, Охридско језеро и Преспанско језеро у Северној Македонији, укључујући и цркву Светог Ђорђа у Курбинову, локалитет Хераклеја Линкестис у Битоли, огроман комплекс древних грчких, римских и раних хришћанских рушевина на отвореном, као и Албанију, посебно острво Малиград, како би истраживала и тумачила њихову историју и аспирације. Њен рад биће смештен у пространом доњем приземљу Културног центра Србије, чије се архитектонске карактеристике уклапају са локалитетима које је истраживала и који ће се састојати од лабавих плâтана који прате историју локалитета, видео снимака и перформанса са уметником Lukatoyboy на дан отварања.
Кристина Пулејкова изводи гласове створења, предмета и атома како би открила и представила перспективе које не долазе од људи и пројектује публику у срж доживљаја помоћу иновативне технологије. Она прави имерзивну инсталацију за последњи спрат Културног центра Србије, која истражује ћелијску структуру, корене и митолошке наративе у вези са дрветом јове, врсте која расте у пограничним подручјима све три земље, у сарадњи са локалним ботаничарима.
Дриант Зенели истражује приче као трансценденталну силу и врата у могуће реалности. У интеракцији са новијим архитектонским наслеђем локалитета, он подрива наизглед непромењиви поредак и тиме омогућава метаморфозу. Један од три филма из трилогије Животиње „Некада давно... У садашњем времену (2019 -2022), чија се радња одвија у згради Главне поште у Скопљу, уписану на листу УНЕСKО из 1974, биће представљен у приземљу Културног центра Србије, заједно са истраживањем за пројекат The Valley of Uncanny Lovers (2023) који се бави јазом насталим из бруталистичке архитектуре једног стамбеног блока у Београду, са настојањем да се прошири и обухвати истраживања на сличним локалитетима у Албанији и Северној Македонији.